Jo 20 vuotta kuljetuksia ja kasvua asiakkaiden tahdissa

Storemen Logistics syntyi yhdistämään varastologistiikan ja kuljetuksen palveluja pääkaupunkiseudulla. Sittemmin yhtiö erikoistui kuljetuksiin, kun rinnalle perustettiin Logitri Oy. Tänään Storemen Logistics on sähköisen ammattiliikenteen ja päästöttömien kuljetusten edelläkävijä. 

Kolmannen polven kuljetusyrittäjä Jari Jokinen halusi vuonna 2004 uralleen uusia tuulia ja hakeutui yrittäjäksi varastointipuolelle. 80-luvulta lähtien kuljetusalalla toimineen Jokisen asiakkaat olivat kuitenkin toista mieltä.  

“Yritin tosissani lopettaa kuljetushommat, mutta ei se niin vain onnistunut. Kyselyt tutuiksi tulleilta kuljetusasiakkailta jatkuivat, ja lopulta annoin periksi”, muistelee Jokinen naurun saattelemana.  

Storemen Logistics perustettiin vuonna 2005 ja alkuaikoina sen toiminnassa yhdistyivät varastologistiikan ja kuljetuksen palvelut. Toimiessaan logistiikan sydänmailla, legendaarisella Tuusulan Palkkitiellä, Jokinen tutustui varastoinnin saralla meritoituneeseen Jarno Hanhiseen.  

Alan konkareiden ajatukset asiakaslähtöisyydestä ja vastuullisesta logistiikasta kävivät yksiin, ja he päätyivät perustamaan yhdessä Logitri Oy:n vuonna 2009. Uusi yhtiö erikoistui varastologistiikkaan ja Storemen keskittyi Jokisen johdolla kuljetuspalveluihin.  

Asiakkaan tarve on Storemen Logisticsille ja Logitrille ykkösasia

Jokinen kuvailee, että vaikka yhtiöt ovat erillisiä, asiakkaan tarpeeseen vastaavasta kokonaisuudesta sovitaan saman pöydän ääressä – ja tarvittaessa laskutetaan samalla laskulla.  
 
Myllerrykset taloudessa ja muilla yhteiskunnan sektoreilla vaativat aina logistiikkaketjulta notkeutta. Viime vuosia Jari Jokinen kuvailee syystäkin erityisiksi, sillä kuljetusyrityksen resilienssiä ovat testanneet harvinaisen monet globaalit ja kansalliset poikkeustilanteet. 
 
“Meille on tärkeää, että haastavinakin aikoina asiakkaamme saavuttavat tavoitteensa ja kuljetukset toimivat loppuun asti sovitusti”, kuvailee Jokinen yhtiöiden toimintafilosofiaa. 

Rohkeus ja arvomaailma on asiakkaiden kanssa jaettu

Asiakaslähtöisyyden lisäksi Storemen Logistics ja Logitri ovat alusta saakka tehneet valintoja vastuullisuus edellä. Jari Jokinen kertoo, että yhtiöissä on haluttu ottaa isoja askeleita kohti päästöttömiä kuljetuspalveluja jo paljon ennen kuin asiakkaat tai säädökset alkoivat tätä vaatia.  
 
“Kaiken kaikkiaan olemme koko historiamme ajan kehittäneet ja kasvattaneet toimintaamme hyvin orgaanisesti, asiakkaidemme mukana. Esimerkiksi investoinnit kuljetuskalustoon heijastelevat paitsi arvojamme, myös asiakkaiden kasvua ja tarpeita.” 

Storemen Logistics hankki kalustoonsa lajiensa ensimmäiset kaasukäyttöiset ja täyssähköiset ammattiliikenteen autot Suomessa: kaasurekan (2018), täyssähköisen kuorma-auton (2020), 44-tonnisen täyssähkörekan (2022) sekä täyssähköisen HCT-täysperävaunuyhdistelmän (high-capacity transport, 2024). 

Jokinen iloitsee, että monet Storemenin asiakasyrityksistä jakavat saman rohkeuden ja arvomaailman.  

“Esimerkiksi täyssähköisten ajoneuvojen reittejä sekä latausinfraa ja -aikoja on optimoitu yhdessä asiakkaiden kanssa. Jotkut asiakkaistamme ovat myös investoineet latausasemaan tehtaallaan, jotta lataus onnistuu lastauksen aikana”, mainitsee Jokinen käytännön esimerkkeinä. 

Hiilineutraaliudesta kohti päästötöntä liikennettä

Tällä hetkellä noin 90 % Storemen Logisticsin kalustosta liikkuu joko biokaasulla tai päästöttömästi tuotetulla sähköllä. Dieselmoottorilla varustettuja autoja on enää kolme, ja nekin käyttävät uusiutuvaa biodieseliä. 

“Olemme satsanneet voimakkaasti omaan aurinkovoimalaan toimitilojemme katoilla, sekä voimalaan kytkettyyn akustoon. Puolet vuodesta olemme omavaraisia sähkön suhteen”, kertoo Jari Jokinen. 
 
Storemen Logistics on jo vuosia sitten sitoutunut kansainväliseen Science Based Targets –aloitteeseen ja ympäristöasioiden jatkuvaan parantamiseen. Yritys on laskenut toimintansa hiilidioksidipäästöt vuodesta 2021 lähtien ja se saavutti hiilineutraaliuden vuonna 2022, osittaisen päästökompensoinnin kautta. Vuonna 2025 yritysten päästöjen ennakoidaan olevan alle 15 % vuoden 2021 tasosta. 

Ilmastovaikutusten laskemisessa käytetään yleisesti Greenhouse Gas Protocol –standardin mukaisia päästöluokkia (scope 1-3). Yhä useampi yritys on velvoitettu laskemaan ja raportoimaan omien suorien päästöjen (scope 1) ja ostoenergian päästöjen (scope 2) lisäksi myös arvoketjun epäsuorat päästöt (scope 3). 

“Meillä on tarjota asiakkaillemme valmista dataa ja laskentamalleja scope 3:n raportointia varten”, sanoo Jari Jokinen. 

Ammattitaitoinen henkilökunta on tärkein voimavara ja paras käyntikortti

Storemen Logistics työllistää tällä hetkellä noin 45 ammattilaista, joista moni on ollut matkassa mukana 2000-luvulta saakka. Rekrytointia on aina tehty ammattitaito edellä ja siinä on onnistuttu. 

“Sitoutunut ja ammattitaitoinen henkilökunta on tietenkin tärkein voimavaramme. Työntekijöiden viihtymiseen, työvälineisiin ja hyvään johtamiseen satsaaminen mahdollistaa meidän onnistuvan yrityksenä”, sanoo Jari Jokinen. 

Kuljettajat ja ajojärjestelijät kuvailevat työyhteisöä välittömäksi ja avuliaaksi. Myös esimerkiksi yrityksen perehdytyskäytännöt sekä uramahdollisuudet talon sisällä saavat henkilöstökyselyissä kiitosta.  
 
Jokinen mainitsee, että synttärikahvit juodaan työpaikalla keväällä, ja elokuussa on tarkoitus juhlia henkilöstön kesken isommin. 
 
“Mikään ei markkinoi meitä paremmin kuin oikea-aikaisesti kuljetuksen hoitanut ystävällinen ammattilainen. Haluamme jatkossakin huolehtia, että henkilökuntamme voi hyvin ja kantaa yhtiön takkia ylpeydellä”, päättää Jari Jokinen.