Storemen Logisticsin täyssähköinen täysperävaunuyhdistelmä kuljettaa päästöttä Hartwallin tuotteita

Storemen Logistics ja panimoyhtiö Hartwall ovat sopineet kumppanuudesta, jonka keskiössä on sähkökäyttöinen HCT (high capacity transport) -yhdistelmä. Volvo-merkkinen täysperävaunuyhdistelmä kuljettaa kahdesti päivässä tuotteita Hartwallin Lahden tehtaan ja pääkaupunkiseudun jakeluterminaalin välillä. 

Storemen Logistics on hankkinut täyssähköisen, yli 31-metrisen Volvo FH Aero Electric -täysperävaunuyhdistelmän osaksi kalustoaan. Investointi on jatkumoa yrityksen strategisille hankintapäätöksille, joilla vähennetään kuljetusten kokonaispäästöjä. Aiemmin Storemenin kalustoon on jo hankittu muun muassa sähköinen kuorma-auto keskustajakeluun sekä puoliperävaunurekka. Lue myös: Storemen Reissumiehen matkassa

Uusi täyssähköinen yhdistelmä kuljettaa panimoyhtiö Hartwallin tuotteita kahdesti päivässä Lahdesta pääkaupunkiseudun jakeluterminaaliin. 

“Kyseessä on pitkäaikainen kumppanuus, johon molemmat osapuolet ovat vahvasti sitoutuneet. Kumppanuus ilmentää kummankin yrityksen arvoja sekä operatiivisen toiminnan ympäristövastuullisuutta”, kertoo Jari Jokinen, Storemenin toimitusjohtaja.  

Päästöttömät kuljetukset

Lahden katukuvassa on vuodesta 2023 asti näkynyt Fazerin ja Storemen Logisticsin yhteistyössä liikkuva sähköinen “leipärekka”. Tämän innoittamana Storemen ja Hartwall aloittivat keskustelut kohti päästötöntä kuljetusvaihtoehtoa. 
 
“Joskus asiat etenevät hyvinkin käytännönläheisesti: ihmiset yrityksissä seuraavat ympäristöään ja innostuvat toisten edistysaskeleista. Naapuriyhtiön päästöttömiä kuljetuksia ilmentävä yhteistyörekka sai Hartwallin ihmiset tutkimaan vastaavaa, ympäristömyönteistä  ratkaisua omaan toimintaansa”, iloitsee Jokinen. 

Pitkäaikainen sitoutuminen ympäristömyönteiseen kumppanuuteen

Yhteistyörekan toimintamatka on täydellä kuormalla ja optimaalisissa ajo-olosuhteissa noin 250–300 km. Märät ja loskaiset tienpinnat sekä alhaiset lämpötilat vaikuttavat kuitenkin merkittävästi toimintamatkaan. 
 
“Käytännössä meidän täytyy rakentaa ajosuunnitelmat siten, että varaudumme lataukseen molemmissa päissä reittiä. Investointi on meille molemmille merkittävä, sillä Hartwall on myös asennuttanut latauslaitteiston omalle tehtaalleen”, kertoo Jokinen. 

Jokinen painottaa päästöttömien ratkaisujen jatkuvan etsimisen olevan osa Storemenin identiteettiä. Yksin ei mikään yritys voi kuitenkaan muuttaa kuin oman osansa toimitusketjustaan: yhteistyötä on haettava laajalla rintamalla. 
 
“Hiilineutraaliuden saavuttaminen vaatii kumppaneita, joiden kanssa parhaita käytäntöjä etsitään pitkäjänteisesti. Hartwall on yksi tärkeistä kumppaneista, jotka ovat meidän tavoin sitoutuneet hakemaan kuljetusketjuun kestävämpiä ratkaisuja”, päättää Jari Jokinen.